28.04.2024

משפט צבאי

הכתבות הנצפות באתר

בית הדין הצבאי מטיל על נאשם עונש מאסר ברף הנמוך של המתחם אותו קבע וקובע רישום פלילי "מופחת" לנאשם. ערעור ...
לכתבה המלאה >
בית הדין הצבאי מזכה נאשם בעבירות סמים, בית המשפט קובע כי בחקירת המשטרה הצבאית נפלו פגמים רבים ובין היתר טענת ...
לכתבה המלאה >
פרקליטות המדינה הסכימה על העברת תיק נגד נאשם עריק מצה"ל אשר הואשם בניהול מעבדת סמים, לבית משפט אזרחי, במסגרת הסדר ...
לכתבה המלאה >
נשיא המדינה מקבל את טענות באי כוח הנאשם עו"ד הישאם קבלאן ועו"ד משה אלון בדבר נסיבותיו של הנאשם – שהורשע ...
לכתבה המלאה >
תת אלוף משה תמיר הורשע בבית הדין הצבאי במגוון עבירות, שביניהן: שימוש ברכב צבאי שלא למטרות צבאיות, נהיגה ברכב ללא ...
לכתבה המלאה >
פרשה שנדונה בבית הדין הצבאי, עסקה בחייל שהוגש נגדו כתב אישום שכלל לא פחות מ- 10 אישומים של שימוש בסמים, ...
לכתבה המלאה >
כתב אישום שהוגש לבית הדין הצבאי, ייחס לנאשם עבירה של שימוש בסם מסוכן מסוג קנאביס בצוותא עם חיילים נוספים בחדר ...
לכתבה המלאה >

זכויות הנחקר במהלך חקירת מצ"ח

חקירת מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת) בדומה לחקירה משטרתית נועדה לאסוף ראיות כנגד חשוד בביצועה של עבירה מסוימת כדי שיהיה ניתן להעמידו לדין. חקירות מצ"ח נפתחות בדרך כלל על בסיס מידע מודיעיני שקיים במצ"ח טרם החקירה ומהווה בסיס משפטי ראוי לפתיחה בחקירה. חקירת מצ"ח היא עניין רציני בעל השלכות רבות על עתידו של החייל הנחקר, במאמר זה נפרט אודות הליך החקירה וזכויותיו של הנחקר במהלכה

פורסם ב: 14:02 | 01.01.2018
כותב המאמר: מערכת קרימינלי
זכויות הנחקר במהלך חקירת מצ

הגוף אשר אמון על חקירת עבירות פליליות בצבא הוא המשטרה הצבאית החוקרת(מצ"ח). מצ"ח הינה יחידה בצה"ל השייכת לחיל המשטרה הצבאית ותפקידה לעסוק בביצוע וניהול חקירות משטרתיות בתוך המסגרת הצבאית. מצ"ח עוסקת בחקירות אודות חשדות לביצוע עבירות על חוק השיפוט הצבאי, תשט"ו-1955, עבירות על חוק סדר הדין הפלילי[נוסח משולב], תשמ"ב-1982 וחקירת מקרים ואירועים פליליים בהגדרתם אשר מתרחשים בתוך המסגרת הצבאית, כמו עבירות רכוש, עבירות סמים, עבירות מין ועוד. הזימון לחקירה של מצ"ח ייעשה לאותם חיילים אשר חשודים בביצוע העבירה הנחקרת, אלו אשר חשודים במתן סיוע או במעורבות בביצוע העבירה וגם חיילים אשר מהווים עדי ראייה לעבירה.

 

זכויותיו של הנחקר במהלך חקירת מצ"ח

הזכות לייצוג ולהתייעצות עם עורך דין טרם החקירה: כל נחקר זכאי להיות מיוצג על ידי עורך דין צבאי. מדובר בזכות יסוד בסיסית אשר עומדת לרשותו של הנחקר לאורך כל שלבי החקירה. יחד עם זאת, ישנו איסור בקיום החקירה בנוכחותו של עורך הדין. ככל שאין לנחקר עורך דין הרי שהוא זכאי לקבל עורך דין מהסנגוריה הצבאית.


זכות הנחקר כעד: זכותו של נחקר המגיע לחקירה כעד היא להמנע מהפללה עצמית. חיליים אלה רשאים שלא להשיב על שאלות מסוימות במהלך החקירה אשר עלולות להוביל להפללתם. זכות זו עומדת לרשות חיילים הנחקרים כעדים בלבד. כאשר חוקר רוצה לחקור עד כחשוד בביצוע עבירה עליו להודיע לו על כך ומרגע זה ואילך עומדת לרשות הנחקר זכות השתיקה.


זכות השתיקה: זכות השתיקה הינה זכות חוקתית אשר עומדת לרשותו של כל נחקר. משמעותה של זכות זו היא האפשרות של הנחקר לסרב לשתף פעולה עם חוקריו ושלא לענות לשאלותיהם במהלך החקירה. עם זאת, במקרים מסוימים זכות זו גם עלולה לפגוע בנחקר ולשמש כחיזוק לחומר הראיות שקיים בתיק כנגדו.


הזכות לכתוב את העדות: סיכום החקירה אמור לשקף נכונה את מה שנאמר על ידי החשוד בחקירה, החשוד חותם על העדות ובכך מעניק לה תוקף משפטי. על כן זכותו של הנחקר לקרוא את הדו"ח, לדרוש שיוסיפו לו דברים שנאמרו או לדרוש שימחקו דברים שלא נאמרו. כמו כן, במידה והחוקרים התנהגו בזלזול לנחקר ומנעו ממנו לממש את זכויתיו הוא רשאי לכתוב זאת בדו"ח העדות.

 

הזכות להיחקר בשפה המובנת לנחקר: ככל שמדובר בנחקר שאינו דובר את השפה העברית וזו אינה שגורה בפיו, זכותו להיחקר בשפת אימו. בין אם החקירה תתורגם על ידי מתורגמן ובין אם המדובר בחוקר המדבר בשפת אימו של הנחקר - התופעה נפוצה בעיקר בשל הכמות הרבה של החיילים המגיעים לישראל כמתנדבים ממדינות כמו ארה"ב, קנדה, צרפת וכו'. וכן במקרים של עולים חדשים המצויים בישראל תקופה קצרה והשפה העברית אינה שגורה בפיהם.

 

אמצעי החקירה של מצ"ח

בנוסף לחקירת החשוד עצמו (תשאול) עומדים לרשות מצ"ח אמצעי חקירה מגוונים.


עימות בחקירה: חוקרי מצ"ח יכניסו את החשוד והמתלונן או חשוד נוסף למקום מסוים וינסו לעמת אותם בנוגע לסתירה בין הגרסאות שנתנו במידה והייתה כזו. שלב העימות הוא שלב קריטי לביסוס הגירסה בחקירה.


פוליגרף: הפוליגרף הוא מכשיר אשר נועד לקלוט את תגובותיו הבלתי רצוניות של אדם כדי לבדוק אם הוא משקר. חלק מאמצעי החקירה של מצ"ח היא בדיקת פוליגרף צבאית במסגרתה נשאל הנחקר מספר שאלות בכדי לבחון האם הוא דובר שקר או אמת. ואולם, יש לזכור שכבבתי משפט אזרחיים כך גם בבתי הדין צבאיים - תוצאות מבדקי הפוליגרף אינם קבילים כראיה בבית הדין.


שחזור ביצוע העבירה: חוקרי מצ"ח רשאים לבקש מהחשוד לשחזר את ביצוע העבירה במטרה לברר בצורה טובה יותר את פרטי הפרטים של ההתרחשויות בזירת העבירה. מדובר בפועלה שנעשית בהסכמתו של הנחקר בלבד.

 

חקירת מצ"ח בעניין סמים

עבירות סמים הם העבירות הנפוצות ביותר בצה"ל. זימון לחקירת מצ"ח בנוגע לסמים נפתח בדרך כלל בעקבות מידע מודיעני - כלומר אמירת שמו של החייל על ידי חבר אחר אשר נחקר קודם לכן. עם זאת יש מספר רב של מקרים בהם נמסר למצ"ח מידע מודיעני שקרי, מתוך נקמנות של חייל אחר או מפקד.


הודאה בעבירה נחשבת לראיה הטובה ביותר ולכן מטרתם של החוקרים היא להוציא מהנחקרים הודאה בכל מחיר והם לא יהססו להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותם. חשוב לדעת, כי הענישה הנהוגה בעבירות הסמים בצה"ל שונה מזאת הנהוגה באזרחות והיא נחשבת לחמורה יותר.

 

לסיכום

חקירת מצ"ח נחשבת לחקירה פלילית לכל דבר ועניין ומשמעותה הינה תחילתו של הליך פלילי המתנהל כנגד חייל המשרת בצה"ל. לחייל נחקר בדומה לאזרח נחקר ישנם זכויות אשר נועדו לשמור על הליך הוגן. כדי שזכויותיו של חייל אשר נחקר בחקירת מצ"ח לא ייפגעו עליו לפנות לעורך דין פלילי המתמחה בדיני צבא כדי שזה ייצגו על הצד הטוב ביותר.

 אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני.

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->